Bir Zamanlar Anadolu’da


İlk Nuri Bilge Ceylan filmim. Bunca senedir ilk defa bir filmini oturup izledim. Tabii bunun için sinemaya gitmem gerekti, yoksa yine izlemeyecektim. Ama iyi ki izlemişim, zira ezber de olsa biliyorum, Nuri Bilge Ceylan iyi film çekiyor.

Film, Kırıkkale’de akşam geceye dönerken cinayet mahallini bulmaya çalışan bir grubu takip ediyor. Gecenin bir vakti, araziyi dolaşırken komiserin (Yılmaz Erdoğan), savcının (Taner Birsel), doktorun (Muhammet Uzuner), şoförün (Ahmet Mümtaz Taylan) ve zanlının (Fırat Tanış) ruh haline yakından tanık oluyoruz. Biraz acemiliğime, biraz da uykuculuğuma geldi, başta sadece manzaraya bakmamız gerektiğini düşündüm. Ancak, bir anda, bir şekilde manzarayı değil, insanları izlerken buldum kendimi. Günlük hayatımızda çok küçük yerleri olan insanları merak etmeyiz, ama filmde o öğrenmeye zahmet etmediğimiz insanları öğreniyoruz, onların hayatlarını, günlük sıkıntılarını.. Ve o kadar doğaldı ki.. Muhtarın evine tüm seyircileri misafir eden senaryo yazarlarına ve artık tüm dünya sinemasında sarsılmaz bir yere sahip olduğunu göğsümüz kabararak kabul ettiğimiz Nuri Bilge Ceylan’a çok, çok büyük tebriklerimi sunuyorum.

Biliyorum, çok sığ yorumlar getiriyorum filme, ama sinemadan çıktıktan sonra da çok net hisler içinde değildim. Bir Hollywood filmi gibi giriş, gelişme, sonuç gibi bir akış yoktu, sonu bile yoktu. Bir olay bile sayılmaz belki, daha çok zamandan alınan bir kesit gibiydi. O kesite baktık, çok doğal, çok normal, çok gerçek bir kesitti, ve o kadardı. Ve bu kadar doğal ve gerçek olduğu için Cannes’da bu sene Jüri Büyük Ödülü’nü kazandı. Oscar’a gitsin, arkasındayım.

Bir Cevap Yazın

