Mahpeyker iş başında!


Vizyona yeni girdi Mahpeyker. Bizim ünlü Kösem Sultan’ı anlatıyor. Hani genelde Osmanlı tarihinin gerileme devri deyince aklımıza gelen klasik bakış açısı var ya, valide sultanlar batırdı, basiretsiz padişahların eli armut topladı vs. diye. Olaya bir de o valide sultanların en ünlülerinden birinin bakış açısı sunulmuş.

“Mahpeyker, çocuk yaşında esir kafilesiyle İstanbul’a getirilip bir ailenin yanına evlatlık olarak verilen genç kızın Osmanlı İmparatorluğu’nu yönetme gücünü elde edecek seviyeye tırmanışının hikayesi. ” Böyle yazıyor konu olarak filmin sitesinde. Ama gerçeği söyleyeyim, kızın esir kafilesiyle  gelmesine dair bir ize rastlamadım, sadece yaşlı bir hafız kadının yanındaki öksüz gibi algıladım. 1. Ahmet’le sarayda karşı karşıya gelir, bakışları buluşur, birbirlerine aşık olurlar. Ertesi gün evlenirler alelacele, ama 1. Ahmet’in anası Handan Sultan’la koskoca Safiye Sultan’ın kaynanalık huyu tutar, özellikle Safiye Sultan double-kaynana olarak kıza kök söktürmeye karar verir. Zaten Emine-Mahpeyker de harem dışından olduğu için önce eğitimden geçmesi gerekmektedir, bu sayede hareme girmesi zaten yasak olan (burda filmde olmayan tarihi bilgi veriyorum, bkz. ITB Osmanlı Tarihi-Tuncay Zorlu) padişah kıza elini bile sürmeden 9 ay geçer.

Tabi padişahımız Mahpeyker’e elini sürmemiştir sadece, Mahfiruz adlı genç bağyan 1. Ahmet’in çocuğuna gebedir. Yine de çakal Mahpeyker Ahmet’ine ulaşmanın yolunu bulur, 3 çocuk verir kendisine, Kösem Sultan olarak birincil karısı olur padişahın. Ama Ahmet, kendi adını taşıyan camisinin yapımı sırasında hastalanıp ölür.

Filmde geri dönüşler var, ama açıkçası geçmiş daha açık seçik anlatılmış. Mahpeyker’in Kösem Sultan olduğu dönemler tarihi bilmeyenler için biraz karışık olmuş bence. Tahta birden fazla şehzade aday olunca, kim kimin çocuğu, kim kimi tutuyor, kim neye kurban gitmiş, ipin ucu biraz kaçmış sanki. Osmanlı’nın gerileme dönemi inanılma derecede gerilimli olmasına rağmen pek o kısımlara girilmemiş. Topu topu 3-4 mekanda geçiyor sanki tüm olaylar, tabii İlber Ortaylı Topkapı Sarayı’nı tamamen açmamış, burda kendisine hak veriyoruz.

Kostümler çok iyi olmuş, hatta gayet iyi olmuş. Çekim kalitesi başta çok güzel geliyor, 4 duvar çini olunca odaların içinde dönen kamera çılgın bir his veriyor. Ama aksiyon sahneleri hep ağır çekim, hani aksiyon filan diyorsun, işte o aksiyon orda elden kaçmış. 5 dk.lık kavgayı 10 dk.da verirsen izleyici sıkılır, biraz da saçma gelir. İşte o 10 dk sanki zaman doldurmak için yapılmış. Oyuncuları en sona bıraktım: Selda Alkor, tek başına filme gitmek için gayet iyi bir neden bence. Kendisine böyle sultan, hanım ağa, ya da ağırlığı olan, güçlü kadın rolleri çok yakışıyor. Ve hala çok güzel kendisi. Emine-Mahpeyker’in gençliğini canlandıran Damla Sönmez (ki kendisi 1987’li, naber kardeş?), geçen sene Altın Portakal’da en iyi yardımcı kadın oyuncu rolünü almış, Sorbonne’da tiyatro eğitimi görmüş, vay anasını ödülünü de bu şekilde bizden almış bulunuyor. Yani, gayet iyiydi kendisi Mahpeyker rolünde, güzel, çekingen ama kararlı bir kadın olarak göz doldurdu.  Selda Özer de Safiye Sultan olarak son derece başarılıydı, kendisine tebriklerimizi gönderiyoruz. Öykü Çelik Mahfiruz olarak pek de iyi değildi bana kalırsa, bu kız ne ara oyuncu oldu çözemedim.

Sonuç olarak, çok dolu bir tarihimiz ve bu tarihten çıkabilecek çok çılgın filmlerimiz, dizilerimiz var. Bir The Tudors neden çekilemesin? Osmanoğulları diye dizi çeksem, 15 sezon rahat çıkar, ki Türkiye’deki TVlerde sezonlar bildiğimiz gibi 13 bölüm değil, 52 bölüm sürüyor. Mahpeyker’in bu tip prodüksiyonların önünü açacağını umuyorum ve takdir ediyorum, 10 üstünden 7 vererek izlemenizi tavsiye ediyorum.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s